Kutatás

A nyári iskolai program fejlesztését megelőzően a partnerintézmények szakemberei kérdőíves szükségletfelmérést készítettek.
A felmérés fő célja a doktori hallgatók megismerése volt a felsőoktatásban való tanulás és a tanítás tekintetében, továbbá tapasztalataik és a tanításukkal kapcsolatos fejlesztési igényeik feltárása volt. A felmérés mintája a projektpartnerek intézményeinek a doktori hallgatói.
Fő kérdések:
– Hogyan gondolkodnak a doktoranduszok a tanulásról és a tanításról?
– Hogyan közelednek a doktori hallgatók az oktatáshoz?
– Milyen szakmai fejlődésben vesznek részt a doktori hallgatók?
– Milyen módon és a szakmai fejlődés mely típusa a leginkább kedvelt?
– Milyen nehézségekkel szembesülnek a doktori hallgatók a tanítás során? Hogyan tudnak megbirkózni ezekkel a problémákkal?
– A doktori hallgatók milyen mértékben érzik öntudatosan a saját tanítási tevékenységüket?
– A doktori hallgatók megítélése szerint az őket körülvevő egyetemi környezet támogatja-e munkájukat vagy nem?
A felmérés bemutatása:
1. a személyes tanulással és tanítással kapcsolatos elméletek
2. A tanári készlet megközelítései (Prosser & Trigwell, 1999)
3. a doktorandusz hallgatók tapasztalatai és a szakmai fejlődési igényei
4. doktori hallgatók tapasztalatai a tanításról
– a nehézségek és a velük való megbirkózás módjai
– Kar Karrier Hatékonysági Kérdőív – (Chang et al., 2009)
– Főiskolai tanítási önképességi skála (Prieto, 2006)
5. doktori hallgatók felfogása az egyetemi kontextusukról
– A tanár észlelt tanítási támogatás kérdőív – (Chang et al., 2009)